Byte av huvudmunstycke i förgasare
Om du har monterat ett trim avgassystem eller bytt luftfilter så är det absolut nödvändigt att byta huvudmunstycke i förgasaren. Om du inte gör det kommer mopeden att gå alldeles för snålt och den kommer inom sinom tid att skära. För att undvika detta gör såhär:
- Börja med att byta upp till ett munstycke ca. 10 storlekar större än innan. Kör runt en sväng
- Efter en liten åktur så tar du och skruvar ur tändstiftet, om det är vitt på toppen så går den för snålt. Är det svart så får den för mycket bensin. För att se om mopeden får lagom mycket bensin så ska stiftet vara oboy färgat på toppen.
- Om ditt tändstift är svart, gå ner några storlekar. Om det är vitt, gå upp några storlekar. Detta är ett finlir och kan ta lite tid.
- När du fått till den rätta mängden bensin och ett tändstift som är oboy färgat är det bara att tuta och köra, det finns då ingen risk att motorn nyper eller skär, ha så kul! /Kevin
Elfel
Om dina blinkers eller baklyse börjar strula så är det bra att veta hur man kan lösa det eller ta reda på vad som är fel. Det första du behöver göra är att lokalisera batteriet på din moped. Oftast så brukar det sitta under sadeln på cross/sm- mopeder och mellan styret och sadeln någonstans nära fötterna på scootrar. Olika saker som kan vara orsaken till att elen strular:
Säkringen har gått. Det händer ofta om + och – pol råkar komma i kontakt med varandra om det så bara nuddas. Men det är lätt åtgärdat, det är bara att köpa en ny säkring på en mack eller liknande. Se bara till att det är samma ampere på den nya som den gamla, det brukar stå på säkringen.
- Någon sladd har skavts av och om den kommer i kontakt med ramen, kortsluta och därmed se till att säkringen går.
- Om man har bytt blinkers eller lamporna i dem så brukar dem blinka väldigt fort för att dem är mer lättdrivna än originalen. Då kan man montera motstånd på sladdarna till dem.
- Har man riktig otur så kan blinkersrelät gå sönder och då får man köpa ett nytt hos t.ex. http://twostroke.se.
Säkringen har gått. Det händer ofta om + och – pol råkar komma i kontakt med varandra om det så bara nuddas. Men det är lätt åtgärdat, det är bara att köpa en ny säkring på en mack eller liknande. Se bara till att det är samma ampere på den nya som den gamla, det brukar stå på säkringen.
Hoppas ni lärt er något och vet hur ni ska gå tillväga nästa gång elen strular. /Kevin
Allmänna tips
Om din moped börjar gå långsammare än den brukade göra, pumpa däcken. Det kan vara en stor bov i dramat
- Slirar din koppling på full gas? Precis ovanför kopplingshandtaget kan man justera hur sträckt vajern ska vara.
- Brukar det bli oordning när du mekar? Lägg allt i den ordning du skruvade isär sakerna. På så sätt kommer allt alltid hamna i rätt ordning när du skall skruva tillbaka det.
- När du ska skruva av ett avgasrör, vänta då en timme efter du kört den senast. Annars kan skruvarna som är fästa i cylindern gå av eftersom dem är så varma.
Lufta dina bromsar
Först och främst så behöver du vissa verktyg och produkter för att kunna utföra en luftning av dina bromsar. Här följer en lista på vad som behövs:
- En oljekanna, den kostar 26,90:- på biltema.
- Sedan behöver du en genomskinlig slang som ska passa på spetsen av oljekannan, den ser ut ungefär så här och finns nog att köpa lite överallt.
- Bromsvätska skall du såklart också ha, se till att den är betecknad med "Dot 4" då de andra är mer ämnade för bilar.
Utförande
Nu när du har alla dessa grejor så kan vi sätta igång! Som du kanske redan hade listat ut så ska oljan eller bromsvätskan in i oljekannan så det är första steget. När det är gjort så kan du trä på ena änden av slangen på oljekannan. Man ska helst vara två personer när man gör detta då det kan bli krångligt att hålla in bromsen samtidigt som man skruvar någon annanstans. Din kamrat ska trycka in bromshandtaget, nu kan du skruva upp nippeln på bromsoket. Nu pumpar du fram oljan ur kannan så att den kommer ända fram till slutet av slangen. Nu ska du montera den andra änden på slangen, alltså den som inte sitter i oljekannan, på nippeln som du skruvat upp. Din kamrat kan nu släppa bromshandtaget. Pumpa på oljekannan tills det börjar bli trögt, då kan du skruva åt nippeln igen. Be din kamrat pumpa lite långsamt på bromshandtaget. Efter 10 sekunder så ska han hålla inne det helt, skruva då upp nippeln lite. Det kommer spruta en stråle med olja, skruva då åt nippeln igen. Efter du gjort det, pumpa då lite till på bromshandtaget och sedan är luftningen utförd. Nu kommer bromsen ta riktigt bra, lycka till och kör försiktigt! / Kevin